Monday, April 28, 2008

نقدي بر الف


سالها پيش يعني در زماني كه دولتي به نام اصلاحات بر سر كار بود خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي تحليلي فراواني براي نقد دولت متولد شدند، اما انتشارات خبرهاي جنجالي سايتي به نام بازتاب بر شمار آن افزود حفظ استقلال و عدم جانبداري نسبي اين سايت باعث شده بود كه نه تنها اصولگرايان بلكه اصلاح طلبان را به سمت خود جلب نمايد، در زمان دولت اصلاحات توقيف‌هاي چند روزه‌اي براي سايت بازتاب صورت گرفت اما بعد از روي كار آمدن دولت اصولگراي احمدي نژاد پيش بيني مي‌شد كه اين سايت آزادي عمل بيشتري بيابد اما در عين نا باوري بازتاب تا ابد فيلتر شد و نه تنها فيلتر بلكه دفتر آن در تهران نيز پلمپ شد كاري كه حتي مخالفان وب سايت بازتاب در امريكا توان حذف آن‌را از روي شركت ميزباني دهنده‌ي اين وب سايت در امريكا نداشتند. در هر حال بسياري از بازماندگان بازتاب اكنون در سايت تابناك قلم مي‌زنند (و احتمالاً گروهي در وب سايت عصرايران) اما چيزي كه وجود دارداين است كه تابناك همان بازتاب است. با روي كار آمدن اصولگرايان چند دستگي زياد در بين اين طيف نمايان تر گرديد، طيف طرفداران احمدي نژاد (رايحه خوش خدمت)، طيف احمد توكلي، طيف قاليباف و لاريجاني و ...
اما با رونمايي‌هاي جديد اختلافات اصولگرايان درحين ادامه حيات دولت احمدي نژاد، دور جديدي از تولد وب‌سايت‌هاي حامي دولت (عمدتاً رايحه خوش مثل رجانيوز) و منتقدان اصولگراي دولت در كنار وب ‌سايت‌هاي متعلق به اصلاح طلبان به وجود آمد، در اين ميان تولد الف سايتي كه گفته مي‌شود در طيف احمد توكلي قرار مي‌گيرد هر چند چندان با سابقه نيست اما ويژگي‌هاي متمايزي باعث گرديده است كه در طول فعاليت نوپاي خود محبوبيت بالايي جذب نمايد كه به شرح زير ارائه مي‌گردد.


1- اولين چيزي كه در الف وجود دارد و در سايت‌هاي مشابهي همچون تابناك ملاحظه نمي‌گردد، امكان نقد نسبتاً آزادانه‌ي كاربران به مقالات و تحليل‌هاي الف مي‌باشد، چيزي كه نه تنها در سايت‌ها داخلي بلكه در خبرگزاي‌هاي با سابقه بالاي اطلاع رساني چون بي.بي.سي در اين حد وجود ندارد. به راي گذاشتن نظرات خوانندگان نيز معياري از ميزان راي ملت است را تداعي مي‌نمايد. به عنوان مثال بنده شايد بيش از 10 بار درسايتي مثل تابناك نظر ارسال كرده بودم كه حتي يكي از اين نظرات قرار نگرفت اما در سايت الف از تعداد زياد نظرات تا كنون فقط يكي از آنها در سايت قرار نگرفته است.
2- سايت موجود بر اساس علاقه‌ي سياسي مميزي سايت خبرها را رده بندي نمي‌نمايد بلكه بر اساس ميزان توصيه‌هاي انجام شده اين كار را انجام مي‌دهد.
3- محيط الف محيطي مدرن‌تر از نظر طراحي مي‌باشد.
4- امكان ديدن مطالب وبلاگ نويسان الف ابتكاري ديگر مي‌باشد.
5- رعايت عدالت در نقد و تحليل در الف احساس مي‌گردد چيزي كه در وب سايت‌هاي گروه‌هاي مختلف چندان احساس نمي‌گردد.
6-در پايين صفحه الف فيد‌هاي خبرگزاري‌ها و وب‌سايت‌هاي تحليلي ديگر وجود دارد كه عمدتاً متعلق به اصولگرايان است اما در هر حال حالت تك صدايي و يك قطبي حتي در انتخاب فيد‌هاي خبري وجود ندارد.

اما از اين مطالب كه عبور نماييم، نقطه ضعف اصلي الف كمبود تعداد توليد تحليل بر واحد زمان مي‌باشد كه بايد مورد بررسي توسط مديران سايت قرار گيرد.

در هر حال به نظر مي‌رسد كه عملكرد الف عملكردي مطلوب در مدت زمان فعاليت خود بوده و نوع نگرش مديران اين وب‌سايت نسبت به مخاطبان خود در مقايسه با سايت‌هاي تحليلي ديگر در عين رعايت اصولگرايي روندي دموكراتيك و آزادنه تر را پيگري مي‌كند چيزي كه در وب‌سايتهاي تحليلي ديگر كمتر به چشم مي‌خورد.

1 comment:

  1. موافقم
    «الف» واقعا سایت متمایزیه.
    راستی یه سوال، امکانش نیست فونتتونو عوض کنید؟

    ReplyDelete