Thursday, July 24, 2008

ترانه‌ي مادري سريالي علمي تخيلي

شبكه 3 سيماي رسانه‌ي دولتي ايران، شب هنگام سريالي به نام "ترانه‌ي مادري" را اكران مي‌نمايد، اين سريال به كارگرداني حسين سهيلي‌زاده، روايتي پيچيده و تو در تو از روابط خانوادگي، دانشگاهي، پول و برخوردهاي و مشكلات اجتماعي را سعي داشته كه به تصوير بكشد. سواي محتوي فيلم در حال پخش، محيط دانشگاه در اين فيلم به صورت يك محيط مرده تصوير گرديده است، محيطي كه بيشتر به محيط يك دبيرستان شبيه‌تر مي‌باشد، نحوه‌ي گفتار اساتيد با دانشجويان در اين فيلم برگرفته از رفتار معلمان دوره‌ي ابتدايي با دانش آموزان مي‌باشد، استادي در يكي از قسمت‌ها روي تخته سياه مطلبي نوشته است و مي‌خواهد دانشجويان آنرا حل نمايد، اما محتوي نوشته شده يك بسط ساده‌ي مثلثاتي بيشتر نيست كه شخصيت اول فيلم در يكي از قسمت‌ها آنرا از دو روش حل مي‌كند! البته اگر عبارت حل كردن، عبارت صحيحي باشد، روابط خارج از دانشگاه دانشجويان به صورت خارج از عرف رايج دانشگاهي تصوير شده است، البته بنده نمي‌دانم اين فيلم در چه محيطي فيلم برداري شده است، اما ممكن است كه محيط دانشگاه صدا و سيما، به اينصورت باشد. در صورتي كه حداقل در رشته‌هاي مهندسي و علوم چنين محيط كودكانه‌اي كه همواره با جنگ و مخاصمه سپري گردد ملاحظه نمي‌گردد. فقدان گراشيات سياسي در دانشگاه از نقطه ضعف‌هاي ديگر اين مجموعه است، به نحوي كه حتي فعاليت‌هاي سياسي شجره طيبه‌ي بسيج نيز

در آن تصوير نگرديده است، درس در دانشگاه از نظر كارگردان خاتمه يافته بوده و محيط كاوش و مطالعه در فيلم وجود ندارد، بحث پول نيز با محوريت دانيال حكيمي مبالغه آميز و بيشتر شبيه فيلم‌هاي علمي-تخيلي مي‌باشد كه البته عبارت علم در اينجا زايد مي‌نمايد. توصيه‌ي كه در قبل از ساخت يك فيلم به كارگردان و فيلم نامه نويس مي‌گردد اين است كه حداقل يك تحقيق مختصر درباره‌ي فيلمي كه مي‌خواهند توليد كنند، به عمل آوردند و اگر تا كنون در دانشگاه قدم نگذاشته اند، چند ساعتي را سر يك كلاس مهندسي يا علوم سپري نمايند و با يك محيط دانشگاهي واقعي ابتدا آشنا شده و سپس اقدام به توليد فيلم نمايند.

به نظر مي‌رسد فيلم‌هاي نسبتاً واقعگرا در رسانه‌ي ملي كه با اقبال جامعه مواجه مي‌گردد در رسانه تحديد و بازار فيلم‌هاي تخيلي درباره‌ي جامعه‌ي ايران رونق خوبي مي‌گيرد، واقعيتي كه شميم آن در پخش فيلم‌هاي اخير در رسانه‌ي انحصاري دولتي ايران به مشام مي‌رسد، بدون شك نقش مديريتي برادر ارجمند جناب آقاي ضرغامي ومعاونان شبكه‌هاي صداو سيما تلاش‌هاي بي وقفه‌ي ايشان در توليد فيلم‌هاي تخيلي گامي نوين و ميمون است.


لينك‌هاي مرتبط:

3 comments:

  1. واقعا محیط دانشگاهشون خنده داره. بیشتر شبیه همون دبیرستانه که نوشتین چه بسا دبستان! با روابط، مناسبات و دعواهای بچگانه.
    یک مساله ی خیلی خنده دار دیگه هم علاقه مند شدن یک چنین گل پسریه تو همون روزهای اول به اولین دختری که تو دانشگاه باهاش آشنا می شه!!
    واقعا دانشگاه اینجوریه؟!
    راجع به بقیه ی فیلم نظر خاصی ندارم. خیلی با دقت نگاه نکردم تا الآن.
    این پستتون واقعا خوب بود.

    ReplyDelete
  2. واقعا محیطی شبیه دبستان داره!!!بر پا زیر پای استاد،حل تمرین،روابط بچه گانه ی مثلا دانشجویان و و و ...
    خوبه کسی اگه یه چیزیو نمی دونه قبل از به تصویر کشیدنش یه تحقیقی بکنه...ثواب داره به خدا

    ReplyDelete
  3. آره بابا کی هینجوریه...هر کی کار خودشو میکنه...

    ReplyDelete