Monday, August 24, 2009

چرا BBC فارسي را بر رسانه ميلي ترجيح مي‌دهم؟

الان تقريباً دو ماه است، شبكه‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي را ندرتاً نگاه مي‌كنم. البته قبلاً نيز آنگونه نبود كه سينه چاك برنامه‌هاي صدا و سيما باشم، گاهي از اوقات ممكن بود براي ديدن بازي‌هاي ليگ و برنامه 90 و در اين اواخر مناظرات تلويزيوني كانديدهاي رياست جمهوري برنامه تلويزيوني را نگاه كنم.

ايرادات زيادي به رسانه‌ي ملي يا ميلي ما وارد است، كار به جايي رسيده است كه در خانواده‌ي ما يعني اقوام و آشنايان تقريباً كسي نيست كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي را بر دروغهاي مكرر صداو سيما ترجيح ندهد. كار حتي به جايي رسيده است كه مادر بزرگم كه فردي به شدت مذهبي و مقيد هست در منزلش ماهواره ورود يافته. ما امسال رمضاني متفاوت را طي مي‌كنيم. نزديك وقت اذان در افطار، دعاي ربناي استاد شجريان را با صداي بلند پخش مي‌كنيم و بعد هم اذان استاد رحيم موذن زاده اردبيلي را. ديگر مثل سالهاي گذشته سريال‌هاي ماه رمضان را پي گيري نمي‌كنيم. اصلاً نمي‌دانم چه سريالهايي پخش مي‌شود.
واقعيت اين است كه اين انتخابات گويا سيلي محكمي بر صورت به خواب رفته‌ي من و ميليون‌ها نفر همانند من زده است. مسخ ني لبك شيپورچي حاكم ظالم نشدن، بهترين فايده اين انتخابات ننگين و رنگين بود. در همسايگان ما نيز چند روز پس از انتخابات دانه دانه به ديش‌هاي بالاي بامشان افزوده شده است كه افزايش ديش‌هاي به صورت فوج فوج مشابه آيه مباركه سوره فتح مي باشد كه هنگام نصر مي‌فرمايد "و رايت الناس يدخلون في دين الله افواجا" بود. حالا اين موج عظيم در ديدن و شنيدن برنامه‌هاي رسانه‌هاي ديگر كه دروغ در آنها نيست به علت تحميق مردم ايران در طي اين سي سال توسط رسانه ميلي ابعاد گسترده اي يافته است. امروز ديگر مردم براي دسترسي به اخبار جز قشري خاص از جامعه به سمت، صداو سيما نمي‌روند. معمولاً BBC برخي VOA و دسته اي نيز برنامه‌هاي سياسي شبكه‌هاي ماهواره‌اي ديگر و عمدتاً سلطنت طلب را مشاهده مي‌كنند. برخي از اينترنت استفاده مي‌كنند. كارگر خانه‌ي ما هر چند به مبالغه، مي‌گفت در روستايشان 300 خانوار زندگي مي‌كنند اما 500 ديش وجود دارد، اما صحبتش معناي تكان دهنده‌اي از واقعيتي تلخ دارد. اين واقعيت آن است كه رسانه‌ي ملي ديگر حتي بين روستائيان جايگاهي ندارد. تكنولوژي بسيار سريع رشد مي‌يابد، يادم مي‌آيد زماني مي‌گفتند كسي كه در خانه اش ويديو باشد پليس با وي برخود مي‌كند، ويديو تمام شد، الان ماهواره هم شايد به دوره انتهايي عمر خود نزديك شده باشد و طي چند سال آينده در عصر ارتباطات ممكن است شاهد تكنولوژي‌هاي ارتباطي-رسانه اي جديد تري باشيم. موبايل سال 1996 يعني فقط 13 سال پيش وارد بازار شد الان همه دنيا از موبايل آنهم چندين نسل پيشرفته تر از موبايل‌هاي نخستين در حال بهره‌برداري اند. از افريقا تا امريكا موبايل گسترش يافته است.

اما مشي و مرام BBC واقعاً اين رسانه با قدمت انگليس را به سمت يك خبرگزاري بيطرف سوق داده است. من بي بي سي را به اين خاطر ترجيح مي‌دهم كه مردم آزادانه با اين شبكه تماس گرفته نظرشان را مي‌گويند و نه مانند رسانه ما پس از 30 سال يك فرد از سپاه كت و شلوار به تن كند و خود را مامور اداره ثبت احوال جا بزند و يا اينكه يكي از پشت استوديو براي خالي نبودن عريضه به مجري شبكه خبر مراد عنادي تماس بگيرد و به ميهمانان برنامه دكتر پزشكيان و دكتر مرندي بتازد.

BBC را دوست دارم چون جايگاه و پايگاه كيهان و مريخ نشينان ، فارس و مهر نشينان نيست. BBC تنها جايگاه و پايگاه بيطرفي و اطلاع رساني منصفانه است. همين امر سبب شده است اعتمادي را كه من به BBC از كشور انگليس خبيث (به فرمايش آقا) دارم هزاران هزار بيش از رسانه ميلي نظام جمهوري اسلامي باشد.

BBC يك بنگاه خبري است، اما بنگاهي است كه محمل و مخمل در آن وجود ندارد. براي آنكه به دماغ و دندان مصنوعي آقا بر نخورد، سانسور به آن شدت صورت نمي گيرد هر چند بايد پذيرفت كه حتي در آزادترين كشورهاي جهان نيز سياست رسانه‌هاي دولتي بر مبناي سياست‌هاي كلان و اهداف كلان دولت‌ها به سمتي خاص سوق مي‌يابد. اما با اين حال BBC را صدها بار از IRIB بهتر مي‌دانم. شاهد اين مدعي آنكه من همانند شما با وجود فيلتر بودن بي بي سي هزاران بار به آن مراجعه نموده و كسب خبر كرده ام اما اگر بشمارم شايد كمتر از تعداد انگشتان دست وب سايت رسانه‌ي ملي و وابسته به آن را آن هم محض كنجكاوي باز كرده‌ام. فكر مي‌كنم من امروز تنها نسيتم و ميليونها من ديگر به رسانه ميلي پشت كرده باشند.

No comments:

Post a Comment