Thursday, June 5, 2008

ايزولاسيون كاربران ايراني

اول از همه بگويم كه نمي‌دانم چه بلايي بر سر سايت بلاگر آورده اند كه حتي خود من نيز نمي‌توانم وارد سايت شوم و كسي هم نمي‌تواند نظر ارسال كند. كي اين بلا را بر سر بِلاگر آورده بود نمي‌دانم اما بَلاگر خوبي بود.
قبلاً در روزنامه‌ي همشهري خوانده بودم گوگل چند ساعت فيلتر شد كه خبر تاييد نيز گرديد، مبارك است، حالا هم بلاگر فيلتر نشده فقط سايتش بالا نمي‌آيد كه با فيلترينگ زياد تفاوتي ندارد، يك نوع فيلترينگ مودبانه مي‌تواند اينگونه باشد.

سايت atspace.com يك وب سايت است كه خدمات ميزباني رايگان به كاربران خود ارانه مي‌دهد ولي اين سايت نيز در ايران، حداقل در اين چند ISP كه من چك كردم فيلتر شده است، نه سايت غير اخلاقي است، نه سياسي، نه قابل استفاده براي كارهاي غير اخلاقي و يا سياسي. علت فيلترينگ اين سايت و صدها وب سايت خدمات رايگان هاست برايم مشخص نيست، حتي اگر منظور فيلتر كننده‌گان وب سايت‌هايي مثل وب سايت بالا فيلتركردن يك سري فيلتر شكن مثل PHProxy، CGI Proxy و از اين دست باشد، سايت atspace.com صرفاً صفحات HTML را بارگذاري مي‌كند و سرور رايگان آن يك سرور كاملاً ساده و بدون امكانات اجراي چنين برنامه‌هايي در سرور ارائه دهنده‌ي خدمات است. از طرفي بسياري از سرويس دهنده‌گان رايگان ميزباني امكانات FTP خود را كه پيش نياز استفاده يك فيلترشكن تحت وب مي‌باشد، مسدود نموده اند.

اما چرا اين وب سايت فيلتر شده است، سوالي است كه همچون يك معما، شبه‌ي محدوديت دسترسي كاربران ايراني را به اينترنت بيش از پيش در نظرم تداعي مي‌كند. اين محدوديت‌ها علاوه بر محدوديت‌هاي به وجود آمده شركت‌هاي امريكايي توسط دولت ايالات متحده عليه ايران امكان استفاده مطلوب و كم هزينه را براي كاربران ايراني تنگ و تنگ تر مي‌نمايد.

در هر حال كنترل جامعه مجازي با محدود كردن وب سايت‌ها بدون علت استراتژي عقلايي و تاثيرگذاري به نظرنمي‌رسد.
سپاس از آتي نتي‌هاي همداني، انديشه سبزان خزر، تكنيكي‌ها و تهراني‌هايي كه اين وبلاگ را گاه و بيگاه مورد تفقد قرار مي‌دهند.

1 comment:

  1. آدم که امتحان نداشته باشه (اون هم از نوع 4 تا پشت سر همش) می تونه اینطور شاد و خجسته پست آپ کنه!
    راستی، موضوع چیه که من الآن به بلاگر دسترسی دارم؟! (من فکر می کردم مشکل از سرعت پایین اینترنت خونمونه)
    پی نوشت:
    اندیشه ی سبز خزر مال شهرستون ماست.

    ReplyDelete